Jakość powietrza w polskich szkołach

Banner_jakosc_powietrza

Jakość powietrza w polskich szkołach. Czy nasze dzieci mają odpowiednie warunki do nauki?

Co tak właściwie oznacza jakość powietrza? Co stanowi, że oceniamy ją jako dobrą lub złą? Na jakość powietrza, czyli mikroklimat pomieszczeń wpływ ma m.in. temperatura i wilgotność względna. 

Samo pojęcie komfortu cieplnego określa się jako stan,  dla którego warunki środowiska są odpowiednie, a jednostka jest usatysfakcjonowana. Nie odczuwa zimna, ani gorąca, a klimat jest zbilansowany.   Wpływ na poczucie komfortu  (dobrego mikroklimatu wewnętrznego ) ma temperatura, jej dystrybucja, wilgotność, prędkość powietrza, oświetlenie, poziom hałasu oraz elementy wyposażenia pomieszczenia jak meble czy kolor ścian. Jak widać to dość dużo czynników. W Polsce obowiązuje kilka standardów, norm na podstawie których można sklasyfikować jakość powietrza: PN-EN ISO 7730 Ergonomia środowiska termicznego […] , PN-EN 13779  Wentylacja budynków niemieszkalnych […] oraz PN-EN 16798-1 Charakterystyka energetyczna budynków, Wentylacja budynków, Część 1: Parametry wejściowe środowiska wewnętrznego do projektowania i oceny charakterystyki energetycznej budynków w odniesieniu do jakości powietrza wewnętrznego, środowiska cieplnego, oświetlenia i akustyki.

Kryteria środowiska wewnętrznego wg  PN-EN 16798-1:

Kryteria_srodowiska_wewnetrznego

Tabela_jakosc_powietrza


Wydajność uczniów względem powietrza

Jakość środowiska wewnętrznego ma duży wpływ na wydajność uczniów i studentów.  Rekomendowane temperatury w klasach zgodnie z Dyrektywą 2002/91/EC w sprawie charakterystyki energetycznej budynków:

 Opowiednia_temperatura_w_klasach

R.J. de Dear i G.S. Brager zaproponowali kalkulacje wewnętrznej  temperatury komfortu na podstawie wzoru:

Tcon= A + BTout,

gdzie Tout to  średnia miesięczna temperatura zewnętrzna, A i B to stałe.

Polska: Tconf: 13.5 C + 0,54(13 C) = 20,4°C

Hiszpania: 13.5 C + 0,54(25 C)  = 27°C

Widać, że dla różnych stref klimatycznych  poziom komfortu temperaturowego może być bardzo różny.  Z resztą potwierdzają to badania D.A. Krawczyk i K.Gładyszewskiej-Fiedoruk , podczas których przeprowadzono ankietę wśród studentów Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu w Cordobie. 

Przy zmierzonych temperaturach w klasach:

 Wykres_jakosc_powietrza_w_szkolach

większość Hiszpańskich studentów określiła warunki mikroklimatu jako „zimne” lub „za zimne”. Mimo, że temperatury tam zaobserwowane były o ok 2°C wyższe niż w Polsce.
 

Odpowiedni komfort 

Bez względu jaki jest akceptowalny lub rekomendowany poziom komfortu w pomieszczeniu , często wentylacja grawitacyjna jest niewystraczająca aby go osiągnąć. Budynki polskich szkół datują swoje powstanie 20-30 lat temu. Często wymagają renowacji i kompleksowych remontów. Ważne jest, żeby na w kosztorysach budowalnych znalazł się rozdział poświęcony wentylacji. Przykładowo system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła (materiały)  w średniej wielkości klasie o powierzchni ok 100m2 może kosztować raptem kilkanaście tysięcy złotych.

rzut_klasy

pod wpływem zanieczyszczeń. Pamiętajmy też, że nauczanie nie jest dobrowolne. Czyli dzieci i młodzież w celu realizacji obowiązku szkolnego spędzają 15-20% czasu w budynkach, w dużym zagęszczeniu i zbyt niskiej intensywności wentylacji lub przy jej całkowitym braku. Oprócz zagrożeń zdrowotnych, nieprawidłowa wentylacja obniża sprawność i koncentrację, co bezpośrednio wpływa na efektywność nauki. 

Ponadto termomodernizacja budynków w Polsce w latach 90-tych XX wieku, w tym budynków szkolnych, doprowadziła  -zgodnie z założeniami – do doszczelnienie budynków i obniżenia kosztów ponoszonych na ogrzewanie. Niestety pojawiły się za to problemy mikrobiologiczne,  zbyt duża wilgotność, pleśń, gdyż zaburzyła się cyrkulacja powietrza, która w dużym stopniu odbywała się właśnie poprzez nieszczelne okna czy niedoskonałe izolacje, które były źródłem kompensacji dla wentylacji naturalnej.  W takich przypadkach wentylacja mechaniczna, a przynajmniej hybrydowa,  jest niezbędnym środkiem naprawczym.
 

Podsumowanie 

Czy w oparciu o przytoczone argumenty można stwierdzić, że odpowiednia wentylacja to klucz do sukcesu w nauce? Myślę, że w dużym stopniu tak. Warto zadbać o efektywną jakość środowiska wewnętrznego. Rozwiązania techniczne, systemy centralne i decentralne, znajdziesz w produktach - Alnor Systemy Wentylacji.

                  

Uzupełnij wiedzę:

Analiza_parametrowAnaliza parametrów mikroklimatu

energia_i_budownictwoEnergia i budownictwo

Stezenie_CO2 Stężenie CO2 w naturalnie wentylowanych salach lekcyjnych

Chcesz się dowiedzieć więcej? Przeczytaj inne artykuły na temat rekuperacji:

  1. Rekuperacja co to jest dowiedz się jak działa rekuperacja, jakie są jej najważniejsze komponenty, zalety i wady. 
  2. Jak sterować rekuperacją? - przewodnik po rozwiązaniach sterowania dla rekuperacji. 
REKUPERACJA
PROJEKTOWANIE
x
Alnor Systemy Wentylacji
Aleja Krakowska 10
05-552 Wola Mrokowska
Polska

tel. +48 22 737 40 00