Co tak właściwie oznacza jakość powietrza? Co stanowi, że oceniamy ją jako dobrą lub złą? Na jakość powietrza, czyli mikroklimat pomieszczeń wpływ ma m.in. temperatura i wilgotność względna.
Samo pojęcie komfortu cieplnego określa się jako stan, dla którego warunki środowiska są odpowiednie, a jednostka jest usatysfakcjonowana. Nie odczuwa zimna, ani gorąca, a klimat jest zbilansowany. Wpływ na poczucie komfortu (dobrego mikroklimatu wewnętrznego ) ma temperatura, jej dystrybucja, wilgotność, prędkość powietrza, oświetlenie, poziom hałasu oraz elementy wyposażenia pomieszczenia jak meble czy kolor ścian. Jak widać to dość dużo czynników. W Polsce obowiązuje kilka standardów, norm na podstawie których można sklasyfikować jakość powietrza: PN-EN ISO 7730 Ergonomia środowiska termicznego […] , PN-EN 13779 Wentylacja budynków niemieszkalnych […] oraz PN-EN 16798-1 Charakterystyka energetyczna budynków, Wentylacja budynków, Część 1: Parametry wejściowe środowiska wewnętrznego do projektowania i oceny charakterystyki energetycznej budynków w odniesieniu do jakości powietrza wewnętrznego, środowiska cieplnego, oświetlenia i akustyki.
Kryteria środowiska wewnętrznego wg PN-EN 16798-1:
Jakość środowiska wewnętrznego ma duży wpływ na wydajność uczniów i studentów. Rekomendowane temperatury w klasach zgodnie z Dyrektywą 2002/91/EC w sprawie charakterystyki energetycznej budynków:
R.J. de Dear i G.S. Brager zaproponowali kalkulacje wewnętrznej temperatury komfortu na podstawie wzoru:
Tcon= A + BTout,
gdzie Tout to średnia miesięczna temperatura zewnętrzna, A i B to stałe.
Polska: Tconf: 13.5 C + 0,54(13 C) = 20,4°C
Hiszpania: 13.5 C + 0,54(25 C) = 27°C
Widać, że dla różnych stref klimatycznych poziom komfortu temperaturowego może być bardzo różny. Z resztą potwierdzają to badania D.A. Krawczyk i K.Gładyszewskiej-Fiedoruk , podczas których przeprowadzono ankietę wśród studentów Politechniki Białostockiej i Uniwersytetu w Cordobie.
Przy zmierzonych temperaturach w klasach:
większość Hiszpańskich studentów określiła warunki mikroklimatu jako „zimne” lub „za zimne”. Mimo, że temperatury tam zaobserwowane były o ok 2°C wyższe niż w Polsce.
Bez względu jaki jest akceptowalny lub rekomendowany poziom komfortu w pomieszczeniu , często wentylacja grawitacyjna jest niewystraczająca aby go osiągnąć. Budynki polskich szkół datują swoje powstanie 20-30 lat temu. Często wymagają renowacji i kompleksowych remontów. Ważne jest, żeby na w kosztorysach budowalnych znalazł się rozdział poświęcony wentylacji. Przykładowo system wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła (materiały) w średniej wielkości klasie o powierzchni ok 100m2 może kosztować raptem kilkanaście tysięcy złotych.
pod wpływem zanieczyszczeń. Pamiętajmy też, że nauczanie nie jest dobrowolne. Czyli dzieci i młodzież w celu realizacji obowiązku szkolnego spędzają 15-20% czasu w budynkach, w dużym zagęszczeniu i zbyt niskiej intensywności wentylacji lub przy jej całkowitym braku. Oprócz zagrożeń zdrowotnych, nieprawidłowa wentylacja obniża sprawność i koncentrację, co bezpośrednio wpływa na efektywność nauki.
Ponadto termomodernizacja budynków w Polsce w latach 90-tych XX wieku, w tym budynków szkolnych, doprowadziła -zgodnie z założeniami – do doszczelnienie budynków i obniżenia kosztów ponoszonych na ogrzewanie. Niestety pojawiły się za to problemy mikrobiologiczne, zbyt duża wilgotność, pleśń, gdyż zaburzyła się cyrkulacja powietrza, która w dużym stopniu odbywała się właśnie poprzez nieszczelne okna czy niedoskonałe izolacje, które były źródłem kompensacji dla wentylacji naturalnej. W takich przypadkach wentylacja mechaniczna, a przynajmniej hybrydowa, jest niezbędnym środkiem naprawczym.
Czy w oparciu o przytoczone argumenty można stwierdzić, że odpowiednia wentylacja to klucz do sukcesu w nauce? Myślę, że w dużym stopniu tak. Warto zadbać o efektywną jakość środowiska wewnętrznego. Rozwiązania techniczne, systemy centralne i decentralne, znajdziesz w produktach - Alnor Systemy Wentylacji.
Uzupełnij wiedzę:
Analiza parametrów mikroklimatu
Stężenie CO2 w naturalnie wentylowanych salach lekcyjnych
Chcesz się dowiedzieć więcej? Przeczytaj inne artykuły na temat rekuperacji: